Tuesday, April 7, 2015

Respect People please

hai bloggers.
hurmm harini kak jemah si potpet kuat membebel bagiyang betul2 mengenali beliau telah bersuara kepada seseorang ni.
yelaa macam mana tak bersuara kan..
awk tu pegang jawatan sebagai setiausaha program.
ye tahu awak buat kerja, awak busy dengan kelas lain.
habis tu kami ni tak buat kerja? takde kelas lain?

aku tak kisah la kalau kau nak emo sebab orang tuduh kau tak pepasal,
dari segi pandangan aku, atau senang kata dari apa yang aku nampak, kau memang buat kerja. KERJA MENYUSAHKAN ORANG LAIN.

okay sebagai seorang setiausaha, sepatutnya tugas kau cari la sponsor.. cari maklumat, cari alamat, no tel company tersebut. tapi nampak gaya, aku yang cari semua tu sebab aku tengok group kita tak gerak langsung dari segi kewangan ataupon tenaga.
okay settle cari company nak mntak sponsor (walaupon baru hantar harini).
pastu kau tak tahu macam mana nak buat surat mintak sponsor. 
kebetulan bob ada contoh yang chef bagi. so ikut je surat tu...
EH BIOL nya, kau cuma tukar nama tempat dgn tarikh jer.
PERKARA kau tak ubah.. tarikh taip surat tak buat. 
and suppose to be kau yang print surat tu, tapi sebab perangai kau tu super princess, aku tolong la print kan. eh nasib baik before print aku baca balik surat tu. punya la banyak aku kene repair balik. So its become my work, again..

and of course bila nak hantar surat sponsor, kita kena ada proposal. 
yang lawak nya, proposal pun bukan kau buat. chef yang bagi 100% . kau tinggal print je.

dah lepas tu dah suruh print bagai, rasa malas nak hantar sebab si bebudak logistik tak buat kerja, suruh jela email... eh email pon suruh orang lain plak email kan.. okay orang lain yang email kan..
okay as setiausaha, suruh kau call syarikat tu... ehh taknak call plak..
memang terus la kak jemah ni bersuara dalam kelas tadi. sampai kau nak cakap "aku buat kerja memang kau tak nampak pun. pastu nak marah aku" then menangis.
kalau betul buat kerja, kenapa sebagai setiausaha LAPTOP pun tak bawak dan harap orang lain?
dah la suruh hantar surat sponsor taknak, email pon xnak, suruh call pon taknak, suruh print pon taknak. weh cibai tak mintak duit kau pon la nak buat semua tuu. bendahari kot bagi duit semua. 

chef dah cakap, setiap kali kelas kene bayar rm2 .. ada ke bebudak tu bayar? TAK ADA.
chef kata cari dana, buat jualan (wayang, cuci kereta, jual makanan)... ada ke kau buat? ada bebudak lain buat?
yang buat cuci kereta group aku 6 orang. barang semua tak guna duit dari kelas tahu. memang kau tolong, bape minit jela yang kau mampu menahan terik panas matahari tu.
jualan makanan, bob lah keluar modal, bob keluar tenaga nak masak, bob la hegeh2 bawak semua makanan dengan moto. untung korang kaut semua.
suruh jual pon taknak masalahnya. 

kau jangan nak cakap yang kau buat kerja sangat. kalau pasal surat sponsor dari a sampai z orang bagi.
duit print semua surat aku tak mintak, duit call semua company pakai kredit aku pon aku tak mintak bayar balik.
memang betul kata lecturer lain. group ni paling bermasalah dalam kolej.
not just you, all of you!

tolong bagi kerjasama, itu tugas kau, bukan kitorang. jangan nak berlagak seolah2 kau buat semua kerja padahal apa jelah sangat yang kau buat.

kau jangan ingat bila kau menangis masa aku bersuara tu boleh buat aku kesian pada kau. semua orang ada tanggungjawab masing2. 
well the next class kalau aku boleh pilih antara mentee chef kau atau mentee pn.mimi, i choose pn.mimi .. walaupon kumpulan tu memaksa, at least bergerak.

well said, dah 4 minggu. ada lagi 3 minggu before final. 18/19 hb hari event tersebut.
kita ada rm750. group mentee pn.mimi ada rm3500 .

BYE!

No comments:

Post a Comment